Publicatie: docenten in een publiek- private samenwerking

29-06-2018

#Publicatie #Docenten

Publiek-private samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven, kortweg PPS, geeft een antwoord op de vraag naar up-to-date onderwijs in een tijd waarin technologische ontwikkelingen razendsnel gaan. Uit het groeiende aantal initiatieven – inmiddels meer dan 160 - blijkt hoezeer hier behoefte aan is. Al deze PPS’en zijn verbonden in Katapult, een netwerk vol ambitie om het beroepsonderwijs en beroepspraktijk van de toekomst vorm te geven. In Katapult zijn aanjagers van de kennis van morgen actief: mensen die visie én daadkracht tonen om échte verandering tot stand te brengen.

In elke PPS wordt gestreefd naar een gouden driehoek van docent, student en ondernemer waarbij in een stateof-the-art omgeving het allerbeste beroepsonderwijs wordt gegeven. Binnen de PPS’en wordt gewerkt vanuit diverse modellen. In de publicatie 'docenten in een publiek-private samenwerking' richten we de focus op de docent, als praktische verbinder tussen onderwijs en bedrijfsleven.  

Klik hier om de publicatie te downloaden.

Blader deze publicatie vooral door voor inspirerende verhalen en tips om als docent de mogelijkheden van publiek-private samenwerking optimaal te benutten. We werken zes modellen uit waarin de docent een hoofdrol speelt. Te weten:
1. Opleidingshuis, initieel onderwijs
2. Trainingsbureau, leven lang leren
3. Onderzoekshuis
4. Laboratorium, LAB
5. Leren in de praktijk
6. Entree onderwijs

Je vindt verhalen van studenten die vertellen waarom leren in een PPS zo ongelofelijk leuk is. Je vindt de visies van Gerard Schouten (lector Big Data en lector van het jaar 2018) en Marc van der Meer (hoogleraar beroepsonderwijs) op de rol van de docent. Je krijgt informatie over vormen van publiekprivate samenwerking en hoe docenten daarbinnen professionaliseren. Én je vindt de resultaten van tientallen interviews met docenten van mboinstellingen, hogescholen en bedrijven over hun ontdekkingstocht naar de mogelijkheden van PPS. 

0