‘Ad als perfecte tussenoplossing’

Student en begeleider op het werk: Demi Calmer en Gijs van de Kolk:

‘Ad als perfecte tussenoplossing’

Demi Calmer ontvangt in 2016 haar mbo-diploma, heeft wel ambities om verder door te leren maar vindt het hbo te theoretisch. De Ad biedt uitkomst.

“Ik ben zelf van het praktische, wil m’n kennis graag meteen toepassen.” Eenmaal op de arbeidsmarkt blijft het kriebelen. “Ik wist: als ik wil doorgroeien, heb ik meer kennis nodig, maar ik vond het lastig om dat vorm te geven naast m’n werk.”

De Ad Bouwkunde blijkt de perfecte tussenoplossing en ook haar werkgever NIBAG is enthousiast. Het eerste jaar zit er inmiddels op voor Demi. “Het bevalt goed, maar pittig is het wel. Het niveauverschil tussen mbo en hbo is fors. Daarnaast is NIBAG geen typisch bouwbedrijf; dat maakt dat het soms lastig is om informatie te vinden of om de kennis toe te passen.”

Geen nummer

Ondanks dat ze maar één dag per week naar school gaat, voelt ze zich geen nummer op de opleiding. “We zitten in een klein klasje van 16 personen en het contact onderling is goed. We helpen elkaar als dat nodig is en vanuit Saxion is de begeleiding prima; ze houden goed in de gaten waar mijn leerbehoefte zit. En als ik vragen heb, reageren ze altijd snel met goede feedback.” Voor inhoudelijke vragen kan Demi terecht bij haar directe collega’s. “Die ruimte is er, NIBAG heeft een goed leerklimaat gefaciliteerd.”

Gijs van de Kolk, begeleider van Demi namens NIBAG:

‘Samen een vangnet vormen’

“Als je een lerende organisatie wil zijn, moet je leergierigheid belonen. Demi is leergierig. Natuurlijk leer je ook op de werkvloer, maar de input van zo’n Ad is enorm. Het is de synergie. En natuurlijk betekent het dat Demi iets minder productief is voor ons bedrijf, maar dat vangen anderen op. En zij leren ook weer van Demi. Zo creëer je samen een cultuur van kennisoverdracht.

We moeten wel zorgen dat mensen niet door hun hoeven zakken, want de studiebelasting is enorm. Als bedrijf hebben we hier oog voor, en de opleiding is ook alert. Maar ik zou hierin meer samen willen optrekken. We hebben goed contact gehad over de inhoud van de studie, men was heel transparant en op hoofdlijnen denken we hetzelfde. Maar alles staat en valt bij de belastbaarheid van de student. Laten we dan ook meer samen een vangnet vormen. Even een belletje tussendoor; niet over hoe het met de studie gaat, maar hoe het gaat met de student.”