Ad Bedrijfskunde

Naam route
Ad Bedrijfskunde (pagina opleiding)

Korte omschrijving
De Ad Bedrijfskunde in deeltijd is een brede opleiding, gericht op de beroepspraktijk van de bedrijfskundige. De doelgroep is daarom ook breed: van jong tot ervaren zowel qua leeftijd als werkervaring, werkzaam in sectoren variërend van profit tot non profit, gericht op diverse organisatie-onderdelen waarbij operations management (onder andere procesoptimalisatie), informatiemanagement (onder andere digitalisering), strategisch management en organisatiekunde een rol kunnen spelen. 

De opleiding bestaat uit 2 jaar, waarbij de studenten 1 middag/avond naar school gaan en daarnaast een aantal dagen in de week werken. In het eerste jaar maken de studenten eerst kennis met het brede bedrijfskundige vakgebied: een oriëntatie op organisaties, met thema’s als organisatie & management, economie, strategisch management, psychologie, sociologie, persoonlijk leiderschap en ethiek. Daarna leert de student omgaan met allerlei soorten sturingsinformatie, waarbij bedrijfseconomie, recht, operations management en informatiemanagement een rol spelen. 

In jaar 2 vindt een verdieping plaats en ontwikkelt de student zich in projectmanagement en internationaal handelen. De competenties en vaardigheden die de student tijdens de opleiding ontwikkelt op professioneel niveau zijn heel divers en bevatten onder meer reflecteren, presenteren, argumenteren, samenwerken, adviseren, netwerken, communiceren, rapporteren, onderzoek en persoonlijke en professionele ontwikkeling. De student ontwikkelt zich van meer operationeel naar een meer tactisch niveau in de uitvoering van zijn werk. Na de opleiding is de student in staat om verander- en verbetertrajecten op tactisch niveau door te voeren. 

Deelnemende hogeschool
NHL Stenden

Deelnemende branche
Noorderlink

Dit kun je ermee worden
Klaas Kooistra, investment manager FOM: 
“Werkgevers kampen met de uitdaging om hun medewerkers te blijven motiveren, dat zit niet alleen in primaire arbeidsvoorwaarden. Vooral het doorontwikkelen van je talenten zorgt ervoor dat een medewerker gemotiveerd blijft en toegevoegde waarde blijft leveren voor de organisatie. Daarnaast zie ik in de praktijk een gat tussen MBO opgeleiden versus HBO/WO, met name het ontbreken van het HBO diploma staat veel mensen met een MBO diploma in de weg om zich door te kunnen ontwikkelen of promotie te maken, terwijl ze de capaciteiten meer dan hebben. Een opleiding van 4 jaar valt bij veel van deze personen vaak niet te combineren met het huidige werk of de leefsituatie, de Ad opleiding sluit veel beter aan op deze behoefte. Daarmee biedt deze opleiding in mijn optiek op vele vlakken toegevoegde waarde.”