IntroductieDit weten we over de mkb’ers die al gebruik maken van een ppsTipsUit de praktijkMasterclassOok interessant!

Wat kenmerkt het mkb?

Dit weten we over de mkb’ers die al gebruik maken van een pps

Van de ruim 10.000 partners die deelnemen aan een publiek-private samenwerking (pps) hoort 80% tot het mkb. Gebaseerd op de interviews voor deze toolkit kunnen we het volgende zeggen:

  • De omvang is heel divers. Zowel ‘een- of tweepitters’ als bedrijven met 150 man personeel en zowel start-ups als gevestigde ondernemers weten pps’en te vinden. Hierin zien we geen verschil tussen sectoren.
  • Er is een grote variatie binnen sectoren. Dat komt wellicht ook doordat pps’en zich doorgaans richten op breed gedefinieerde sectoren als ‘mobiliteit’, ‘HTSM’ of ‘de bouw’. De werelden daarbinnen zijn divers, en daarmee ook de partners/klanten die samen de pps vormen.
  • De geografische scope is beperkt. Mkb’ers zoeken samenwerkingspartners over het algemeen in hun directe omgeving.
  • Rollen verschillen doordat behoeften verschillen. Grotere bedrijven hebben eigen kapitaal, zijn eerder ‘partner’ in onderwijsontwikkeling en het begeleiden van studenten, en zetten in op het verkrijgen van frisse inzichten van studenten. Kleinere bedrijven hebben minder eigen kapitaal en faciliteiten, en zijn bijvoorbeeld als ‘klant’ vooral geïnteresseerd in testomgevingen.

Tips

  • De grootte van een bedrijf heeft geen voorspellende waarde voor het gedrag: “Wij zien grote bedrijven die heel ambtelijk en minder ondernemend zijn en ook kleine bedrijven die juist specialistisch en hoogopgeleid zijn, die ontzettend goed weten hoe de hazen lopen, en die ook in het spel met kennisinstellingen en onderzoeksinstellingen prima uit de voeten kunnen” (Marcel Koenis, EnTranCe)
  • Werk vanuit je inhoudelijke domeinen en schrijf geen potentiële klanten bij voorbaat af. Als pps kun je niet altijd inschatten of je aanbod voor een mkb’er meerwaarde heeft of niet, zegt Cyriel Mentink (CHILL). “Van een eenpitter of tweepitter verwacht je niet dat die een chemisch laboratorium nodig heeft om onderzoek te doen. Maar wij zien dat het vaak verrassende bedrijven zijn waarmee we zaken doen. In het begin hebben we dat wel afgekaderd, maar daar zijn we van af gestapt.”
  • Focus op concrete vragen. De kans op succesvol samenwerken is groter bij concrete innovaties (hoog Technology Readiness Level: TRL) dan bij abstract fundamenteel onderzoek of conceptontwikkeling (lage TRL). Wel lopen de vragen uiteen, passend bij de meervoudige doelen van een pps. “Bij de kleinere bedrijven gaat het vooral om innovatie. De grotere bedrijven hebben (ook) behoefte aan om- en bijscholing.” (Jacquelien Diender en Erik Brunekreef, Topcentrum E-commerce).

Uit de praktijk

Sommige sectoren kenmerken zich door een enorme diversiteit. Dat stelt bijzondere eisen aan een pps die meerwaarde wil bieden aan het mkb, zegt Jacques Neefs van NexTechnician. “Mobiliteit loopt van de fietsenmaker tot de schadehersteller en zelfs beursgenoteerde autobedrijven. Je kunt niet zeggen: wij serveren één gerecht en daar heb je maar van te eten. Het is zoeken: waar kunnen we voor dit bedrijf het verschil maken?”

Lees hier meer over de aanpak van NexTechnician

Masterclass

  • In deze masterclass over de doelgroep neemt expert Miriam Korstanje (Katapult) jou mee en geeft aan hoe je in de huid van een mkb'er kunt kruipen.
  • In deze masterclass over het aanbod neemt expert Niels Snoep (Rabobank) jou mee en geeft jou inspiratie en concrete handvatten die je gaan helpen om jullie ambitie op het gebied van mkb te realiseren én waarde voor het mkb te creëren.

Ook interessant!

Recente feiten en cijfers over het mkb vind je in De staat van het mkb. Hier vind je ook de MKBarometer, een actueel conjunctuurdashboard.